א. שמואלי, רובינסקי ושות’ משרד עורכי דין (1)
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה כדאי לדעת כאשר מחפשים ייעוץ משפטי לרשלנות רפואית?

תוכן עניינים

קטגורית מאמרים: רשלנות רפואית באיבחון

עו"ד מאיה סופר פלדמן

 

רשלנות רפואית עלולה להוות גורם לפגיעה, לנזקים גופניים ונפשיים, לנכויות ואף למוות בקרב מטופלים. הדין הישראלי מאפשר הגשת תביעה לפיצוי עקב גרימת נזק בגין רשלנות רפואית. 

נפגעי רשלנות רפואית? משרד עו"ד א. שמואלי מציג את הדגשים החשובים בהגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית בליווי איש מקצוע. מה כדאי לדעת כאשר מחפשים ייעוץ משפטי לרשלנות רפואית? כל המידע הרלוונטי עכשיו לפניכם.

מה היקף תופעת הרשלנות הרפואית בישראל

אוניברסיטת ג'ונס הופינקס בבולטימור בארה"ב הציגה מחקר שקבע כי סיבת המוות השלישית בשכיחותה בתחומי ארה"ב נגרמת כתוצאה מרשלנות רפואית.

בישראל אין גוף מחקר ודיווח פורמלי האחראי על ריכוז נתוני הרשלנות הרפואית בקרב מטופלים במערכת הבריאות הציבורית והפרטית.  מעיבוד מיוחד של נתונים של על הודעות פטירה שנעשתה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי במהלך 10 השנים שנדגמו יתכן והיתה רשלנות רפואית שהובילה לפטירתם של 1,892 מטופלים – כלומר 189 מקרי מוות בשנה באירועים החשודים כרשלנות רפואית על פי בדיקה מוגבלת זו.  בנוסף, דיווחי תקשורת שונים המעדכנים על מקרי מוות כתוצאה מהידבקות בזיהומים בבתי חולים בזמן אשפוז, מציגים מציאות עגומה שלפי דו"ח מבקר המדינה, שנת 2013, ניתנת למניעה.

 

בנוסף לזיהומים כתוצאה מרשלנות אלפי ישראלים נחשפים לנזקים ופגיעות נכות כתוצאה מרשלנות בטיפול ורשלנות בניתוח וכן יש לדעת כי כתוצאה מרשלנות בהריון הכוללת מעקבי הריון ולידה כושלים נגמרות לידות רבות כלידה שקטה.

חשוב לדעת: בישראל אין חובת דיווח על טיפול רפואי לקוי

הדין הישראלי אינו מחייב דיווח על טעויות וכשלים רפואיים מטעם הצוות הרפואי למשרד הבריאות או למטופלים שניזוקו. חוסר שקיפות זה מלווה את הצוותים הרפואיים גם בדיונים המשפטיים כאשר גם במקרים בהם הצדק עם המטופל התובע, ישנה מגמה של חוסר שקיפות ונקיטה באופנים שונים כדי שלא להודות ברשלנות.

מחקר שהתפרסם לאחרונה מעיד כי רק מיעוט מבין הנפגעים מרשלנות רפואית מגישים תביעה.

המועד האחרון להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית וטעויות רפואיות

תקופת ההתיישנות הקבועה בחוק הרלוונטית להגשת תביעה משפטית בגין רשלנות רפואית עומדת על 7 שנים מיום התרחשות המקרה שהוביל לנזק. יוצאים מן הכלל הם קטינים שניזוקו כאשר תקופת ההתיישנות שלהם מתייחסת ל-7 שנים מיום שמלאו להם 18 שנים. במקרים בהם חלק מהיסודות המהווים את עילת התביעה לא היו ידועים לתובע, תיתכן הארכה של תקופת ההתיישנות בנסיבות מסויימות.

 

חשוב לזכור כי בחלוף תקופת ההתיישנות, לא תתקבל תביעה על רשלנות רפואית אלא במקרים חריגים מאוד.

 

מי הם הנתבעים ברשלנות רפואית?

ניתן לתבוע אישית את כל הגורמים שהיו מעורבים במתן הטיפול הרשלני. יחד עם זאת, מקובל להגיש את התביעה כנגד המוסדות הרפואיים אשר העסיקו את הרופאים כדוגמת: קופות החולים ומדינת ישראל שהינה בעלים של בתי חולים ממשלתיים, ולא כנגד הרופאים אישית. במקרים בהם הטיפול ניתן במסגרת הרפואה הפרטית, הנתבע המתאים הוא הרופא הפרטי.

מהו גובה הפיצוי הכספי בגין רשלנות רפואית?

פסק הדין המורה על גובה הפיצוי נשען על נתונים פרטניים ואישיים משתנים כגון: גיל המטופל, סטטוס משפחתי, כישורים, כושר הכנסה, עלות צרכים וטיפולים רפואיים ועוד. 

הכלל הוא שככל שהנפגע צעיר יותר ונכותו הצמיתה גבוהה יותר, כך סכום הפיצוי יהיה גבוה יותר. סכומי הפיצוי הגבוהים ביותר ניתנים במקרים של ילדים שניזוקו בדר"כ בזמן הלידה או במהלך ההריון, והם יכולים להגיע בפסק דין לסך הגבוה מעשרה מיליון שקלים.

נפגעתם כתוצאה מרשלנות רפואית? דרכי הפעולה המיידיות

בשלב הראשון חשוב להקפיא את הזיכרון כשהאירועים טריים ולתעד בפרוטרוט את פרטי המקרהכולל אמירות חשובות של גורמים מטפלים ואירועים שלהבנתכם הינם חריגים.. פרטים אלו יהוו לאחר מכן נתונים בסיסיים כדי לשפוך אור על המקרה ולתת כיוון לבדיקת נאותות הטיפול. 

לאחר מכן, מומלץ לפנות לעו"ד אשר מייחד את עיסוקו לתיקי רשלנות רפואית, על מנת שיוכל לתת לכם הנחיות ספציפיות בהתחשב בנסיבות המקרה ולהתחיל לקדם את איסוף התיעוד הרפואי ובדיקת המקרה.

הסכם פשרה

מניסיונינו, רוב תביעות הרשלנות הרפואית מסתיימות בתוך כשנתיים-שלוש. לעיתים, לאחר שניתן פסק דין הצד המפסיד מגיש ערעור שעלול להימשך כשנתיים. רבות מהתביעות מסתיימות בהסכמה בהסכם פשרה בין הצדדים, לעיתים לאחר הליך של גישור.

בחרו בעו"ד המתמחה ברשלנות רפואית באופן ספציפי

מכיוון שמדובר בתחום רפואי-משפטי סבוך, המחייב היכרות וקשרי עבודה עם מומחים רפואיים מתאימים, ידע מעמיק בנושאים רפואיים, התמצאות וגישה לספרות רפואית מרחבי העולם ושליטה בהלכות משפטיות רלוונטיות, חשוב לפנות לעורכי דין העוסקים באופן יום יומי ואינטנסיבי בניהול תביעות בתחום רשלנות רפואית. חשוב לברר מהן מספר שנות הניסיון של עורך הדין ולוודא האם נחל הצלחה בייצוג מוקדם של תיקי תביעה דומים. 

כיצד משולם שכה"ט לעו"ד?

בתחום תביעות הרשלנות הרפואית, מקובל כי עוה"ד גובים את שכר טרחתם כאחוזים מהפיצויים שמתקבלים בסוף הטיפול בתיק. דבר זה מקל על התובעים שאינם צריכים לממן את שכה"ט עד לאחר קבלת הפיצוי ומתמרץ את עוה"ד להשיג תוצאה מיטבית. במידה והתביעה אינה מוגשת או אינה מתקבלת בסופו של דבר, התובע אינו משלם דבר פרט לעלות התייעצות או חוו"ד של המומחים הרפואיים. כמובן, שהתוצאה הסופית קשורה בקשר ישיר לכישורי עוה"ד המנהל את התביעה ועו"ד טוב ומנוסה ידע להפיק יותר מהתביעה המוגשת.

עוד עשוי לעניין אותך

תביעה

קרע דרגה 4 עקב רשלנות רפואית בלידה (תביעה נוספת שהגשנו)

בימים אלו מוגשת ע"י משרדנו תביעה נוספת שעניינה קרע דרגה 4 שנגרם בשל רשלנות רפואית בלידה (קרע דרגה 4 הינו קרע נדיר, בדרגת החומרה הקשה...
תביעה

נכות של 80% בעקבות קרע בלידה

עו"ד אבי שמואלי   החודש הגשנו תביעה חדשה ונוספת שעניינה רשלנות רפואית בלידה שבעקבותיה נגרם ליולדת קרע של סוגרי פי הטבעת – קרע בדרגה 3-4....
פסק דין, תביעה

האפשרות לגלות תסמונת איקס שביר במהלך הריון

התקבלה תביעה על רשלנות רפואית בהריון, שהוגשה נגד רופא נשים שלא הפנה מטופלת לבדיקה לגילוי נשאות של X שביר, ואף לא...