א. שמואלי, רובינסקי ושות’ משרד עורכי דין (1)
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קרע דרגה 4 בלידה

על פי רוב, העיסוק סביב הלידה הוא ברך הנולד, בבריאותו, שלמותו וביטחונו. אבל אסור לשכוח שישנה גם היולדת. הטראומה הגופנית בלידה עלולה לא פעם להשאיר נזקים, צלקות, פצעים ושאר תופעות לא נעימות, שהשפעתם תלווה לא פעם את היולדת במשך שנים רבות. אחת מאותן פגיעות מיילדותיות היא קרע פרינאלי בדרגה חמורה. לעיתים זו תוצאה של התהליך הטבעי, ולפעמים תוצאה של רשלנות רפואית. חשוב לדעת איך להבחין בין השניים ומה אפשר לעשות במקרה של רשלנות רפואית.

 

לרוב לידות לא מתקיימות בהתאם לתסריט המוכן מראש. כתוצאה מלחץ שהיולדת נדרשת להפעיל במהלך הלידה, עלולה להיגרם לה פגיעה בפרינאום . מדובר בתופעה שכיחה, ולרוב חולפת, כאשר מדובר בדרגת חומרה קלה. לעומת זאת, ישנם מקרים (נדירים אך קיימים) בהם הקרע הוא מסוג חמור והוא מערב גם פגיעה בסוגרי פי הטבעת. במצב כזה ההשלכות שיש לקרע מהסוג הזה הן ארוכות טווח וכוללות קשיים בשליטה על הסוגרים, כאבים, צורך ללדת לידה קיסרית בלידה הבאה, דיכאון, חרדה ופחד מללדת שוב.

 כשנוצר קרע דרגה 4 בלידה יש לבחון היתכנות שהקרע נגרם כתוצאה מרשלנות של הצוות הרפואי המטפל מה שמעמיד ליולדת זכות תביעה לקבלת פיצויי. במאמר זה נסקור מהם קרעים בלידה? איזה דרגות קרעים קיימות? מה המשמעות של הגשת תביעת רשלנות רפואית? כיצד קרע דרגה 4 עלול להיווצר? נסקור את החשיבות של הגשת חוות דעת מומחה על ידי התביעה, וכן איך מבוצע תחשיב הפיצוי המגיע ליולדת.

 

הסוגרים האנאליים

מנגנון נקיטת הצואה אצל בני אדם מופעל באמצעים מכלול הסוגרים האנאליים או הספינקטרים. הסוגרים ממוקמים, אנטומית, ברצפת האגן, באזור הפרינאום (חיץ בין-הנקבים), ומתחלקים לשני סוגים:

 

  • הסוגר החיצוני (EAS) הוא שריר משורטט, שאחראי, בעיקר, על כיווץ רצוני, קרי שליטה מודעת על מעבר גזים וצואה, אך גם- על 30%  מהלחץ הבסיסי (במנוחה).
  • הסוגר הפנימי IAS)) הינו שריר חלק, שמהווה המשך השריר שעוטף את המעי הגס, והוא אינו רצוני. הוא שולט, באופן אוטונומי, על כ- 70% מהלחץ הבסיסי של הסוגר (במנוחה) .

 

קרעים בלידה

קרעים בלידה מסווגים ל-4 דרגות ואלו הן:

קרע דרגה 1 הוא קרע בעור בלבד.

קרע דרגה 2 הוא קרע המערב את העור ואת השרירים השטחיים של הפרינאום. הם שכיחים יחסית, ולרוב אינם כרוכים בפגיעה משמעותית וארוכת טווח.

קרע דרגה 3 הוא קרע בחיץ הנקבים המערב את שרירי הרקטום, סוגר אחד של פי הטבעת (פנימי/חיצוני). כאשר הקרע כולל את שני הסוגרים האנאליים – פנימי וחיצוני- מדובר בקרע דרגה 3 C.

קרע דרגה 4 הוא קרע בחיץ הנקבים המערב גם את שני הסוגרים האנאליים (פנימי וחיצוני) וגם את רירית האנוס.

קרעים מיילדותיים בדרגות 3-4, או "קרעים עמוקים", עלולים לייצר תחלואה אימהית קשה. ה נדירים יחסית – שכיחותם בישראל הנה כ- 2-6 מקרים בלבד לכל 1000 לידות וגינליות. לכן, בכל מרכז רפואי רואים בשנה מקרים בודדים כאלה. כל מקרה כזה מחייב בחינה מעמיקה של ההשתלשלות שהובילו להתרחשות הקרע , שמא מדובר בתוצאה של רשלנות רפואית מיילדותית.

 

 

קרע דרגה 4 בלידה

כאמור , קרע דרגה 4 בלידה הוא קרע המערב את שני הסוגרים האנאליים ואת רירית החלוחולת. גם אם קרע כזה זוהה בזמן ונתפר על ידי רופאים מומחים, הוא עלול להביא למצבים של תחלואה חמורה , שמתבטאת לרוב באי שליטה על גזים, אי שליטה על נקיטת צואה, תכיפות בצאייה , צורך בביצוע ניתוח קיסרי בלידה עתידית, כאבים בעת קיום יחסי מין ועוד. מדובר בהשלכות המשפיעות בצורה משמעותית על בריאות היולדת.

 

תביעת רשלנות רפואית בעקבות קרע דרגה 4 בלידה

תביעת רשלנות רפואית יכולה להיות מוגשת כנגד צוותים רפואיים בחדר לידה במקרה והם לא סיפקו את רמת הטיפול הנדרשת במהלכה של לידה, כאשר כתוצאה מכך נגרם ליולדת נזק חמור מסוג קרע דרגה 4. יודגש כי רשלנות רפואית יכולה להיקבע הן כאשר מדובר במעשה אקטיבי של הצוות או במעשה פסיבי של הימנעות מעשיית מעשה שהיה עליהם לעשות במהלך הלידה.

 

כיצד עלול להיווצר קרע דרגה 4 בלידה?

נציין חלק מן התרחישים האפשריים אשר עלולים להוביל לקרע חמור דרגה 4:

  1. כאשר העובר גדול מהממוצע על הצוות הרפואי להתחשב בסיכון לקרע דרגה 4 ולשקול שיטות לידה חלופיות כדי למנוע את הסיכון.
  2. אם השלב השני של הלידה, שבו התינוק עובר דרך תעלת הלידה הוא ממושך ולא מתקדם כמצופה, קיים סיכון מוגבר לקרע דרגה 4. במקרה כזה על הצוות הרפואי לנקוט בפעולות שיביאו להפחתת הסיכון לקרע.
  3. שימוש לא נכון במלקחיים או במכשיר הואקום תוך הפעלת כוח מופרז או מיקום שגוי של "כף" המכשיר עלולים להוביל לקרע דרגה 4.
  4. אם הצוות הרפואי לא ביצע חיתוך חיץ ליולדת לפני הלידה במטרה למנוע קרעים או שהוא בוצע בצורה רשלנית כך שנוצר קרע דרגה 4.
  5. אם בזמן השלב השני של הלידה מופעל לחץ ידני לא מבוקר על בטן היולדת , במיוחד בנוכחות שלב שני מאורך ועוד יותר – תוך ביצוע יילוד מכשירני , עלול להיווצר קרע דרגה 4
  6. אם היולדת סבלה בלידה הקודמת מטראומה באיזור הפרינאום ובפרט קרעים בפי הטבע, ולא הומלץ לה על יילוד באמצעות ניתוח קיסרי אלקטיבי

 

תיקון קרע דרגה 4

יש לציין שתיקון הקרע הוא הליך ניתוח לכל דבר ועניין אשר צריך להתבצע על ידי מומחה עם ניסיון וידע בתחום לאחר החתמת היולדת על טופס הסכמה ולאחר מתן הסבר אודות ההליך, הסיכונים וההשלכות.

 

המודעות לצורך בהתייחסות מיוחדת, הכשרה, ופרוטוקול טיפול יעודי בנוגע לאופן תיקונם של קרעים בדרגה 3-4 התעוררה לפני למעלה משני עשורים . הפרוטוקול הטיפולי המדובר, ש'השתכלל' מאז, כולל בין היתר את הדרישות הרלבנטיות הבאות:

תיקון קרע 3-4 צריך להיעשות בחדר ניתוח, תחת הרדמה כללית או אזורית , ע"י רופא מתאים , בעדיפות לכירורג קולורקטלי, שעבר הכשרה מקצועית ייעודית לעניין, וצבר ניסיון  מספק בתיקונים כנ"ל, טיפול תוך ופוסט ניתוחי מתאים (אנטיביוטיקה מניעתית, ריקון שלפוחית השתן, ריכוך צואה בדיקה לפני שחרור), טכניקת תיקון מתאימה (לפי דרגת הקרע), שימוש בציוד וחוטי תפירה מיוחדים חריגה מהוראות הפרוטוקול הזה תהווה סטייה מהסטנדרט הנדרש, קרי רשלנות רפואית, על כל המשמעות המשפטית הנלווית לכך במקרים כנ"ל, שבהם תיוותר פגיעה בשליטת הסוגרים

 

חוות דעת מומחה בעניין קרע דרגה 4 בלידה

על מנת להוכיח את הרשלנות הרפואית יש צורך בחוות דעת של מומחה שיעיד לפי הידע הרפואי והמקצועי שלו למה הפעולה של הצוות הרפואי במקרה הספציפי שלפנינו לא תואמת את הסטנדרט הרפואי המצופה והנהוג. למשרד עורכי דין א. שמואלי יש גישה למאגר של מומחים נחשבים בעלי ניסיון ומומחיות רבים.

 

איך מחשבים את הפיצוי המגיע בגין קרע בדרגה  4 בלידה?

בבחינת תחשיב הפיצוי יש לקחת מספר משתנים. האחד, הוא הנזק הגופני שנגרם ליולדת בתחום הכירורגיה הפרוקטולוגית. בשביל להעריך את שיעור הפגיעה היולדת נדרשת לעבור בדיקות אשר יכולות להעריך את חומרת הקרע דרגה 4 , שכאמור לרוב כרוך באובדן השליטה על הסוגרים האנאליים, ואת היקף השפעתו על בריאותה ותפקודה בכל תחומי חייה, לרבות התעסוקתי, הזוגי והחברתי .

 

לאור הטראומה הקשה שהיולדת עוברת במהלך הלידה, הנזק המוחשי אינו עומד לבדו. הפרמטר השני שיש לקחת בחשבון הוא כמובן גם הנזק הנפשי שנגרם ליולדת. קרע דרגה 4 עלול לגרום לפוסט טראומה לאחר לידה וגם בגינו ליולדת מגיע לקבל פיצויי.

עוד פרמטר שיש לקחת בחשבון הוא ההוצאות שהיולדת נדרשת להוציא לאור מצבה הרפואי והנפשי כתוצאה מקרע דרגה 4, כולל טיפול לחיזוק שיריר רצפת האגן, טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי נגד דיכאון, העלויות הכרוכות ברכישת חיתולים למבוגרים, תחבושות היגייניות ועוד.

פרמטר נוסף בחישוב הפיצוי מתמקד בכאב והסבל שילוו את היולדת מאז אותה לידה טראומתית בה נגרם לה קרע דרגה 4 ועד סוף ימי חייה.

יש לציין שמסכום הפיצויים יש לנכות את סכום הקצבאות שהיולדת תקבל מהמוסד לביטוח לאומי בהתאם לגילה. עוד נציין כי גילה של היולדת משפיע על סכום הפיצוי. ככל שגילה צעיר יותר כך הפיצוי יהיה גבוה יותר ולהפך.

 

 

לסיכום

קרע דרגה 4 בלידה הוא מצב חמור שיש לו השלכות משמעותיות וארוכות טווח על חיי היולדת. יש להיוועץ עם משרד עורכי דין המתמחה בתחום שיש לו את המומחיות והניסיון בטיפול בתביעות מהסוג הזה בהקדם האפשרי בשביל לבחון אפשרות של הגשת תביעת רשלנות רפואית. קבלת פיצוי עשוי לסייע רבות ליולדת בדרך לשיקום גופני ונפשי.

משרד עורכי דין א. שמואלי יש את המומחיות והניסיון בטיפול בתביעות רשלנות רפואית של קרע בלידה מדרגה 4. מוזמנים לפנות אלינו לשאלות, יעוץ וליווי.

 

 

תביעות קרע דרגה 4 בלידה של המשרד

ומאמרים בנושא