א. שמואלי, רובינסקי ושות’ משרד עורכי דין (1)
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רשלנות רפואית שיתוק מוחין

לידה היא על פי רוב אירוע משמח, מרגש, משנה חיים בצורה הטובה והתמימה ביותר של הביטוי השחוק. זהו אירוע שמצד אחד הוא רגיל ויומיומי ומן הצד השני מדובר באירוע רפואי לא פשוט, עם פוטנציאל הסתבכות במספר רב של תחומים. לכן, למרות השמחה הכרוכה בתהליך, לידה מערבת גם לא מעט מתח ולחץ נפשי, עד שמקבלים את הבשורה שהכל עבר כשורה. לצערנו הרב, לעתים נדירות לא הכל מתנהל כשורה והתהליך לא מסתיים בשלום, או אז הטרגדיה היא קשה מנשוא. המצב רק מחמיר כאשר מדובר בלידה שמסתיימת בשיתוק מוחין. בחלק מהמקרים, פגיעה מיילדותית קשה זו הינה תוצאה של רשלנות רפואית .

תחושת העוולה כתוצאה משיתוק מוחין שנגרם ליילוד עקב רשלנות רפואית בהריון, בלידה או אחריה, היא קשה עד בלתי אפשרית לתאר במילים. במאמר זה נסקור נושא מורכב זה, נבין מה זה שיתוק מוחין, נבחן סוגי שיתוק מוחין, נתייחס למצבי רשלנות רפואית שעלולים להסתיים בשיתוק מוחין ונדבר על הזכויות המגיעות עקב פגיעה מסוג שיתוק מוחין.

זהו אמנם נושא שאנחנו נמנעים מלחשוב עליו בחיי היומיום. מחשבות על אסנות אף פעם אינן נעימות. אבל חשוב להכיר גם את הפן הזה של החיים וכל הכרוך בו . ההתמודדות עם המשבר מתוך חוסר ידע היא קשה יותר.

מה זה שיתוק מוחין?

שיתוק מוחין (CP) הינו הפרעה נוירולוגית המגבילה את שליטת הילד על שרירי גופו. להלן 3 סוגי שיתוק מוחין קיימים:

 

סוג 1- ספסטי – מתאפיין בטונוס שרירים חזק הגורם להידוק של השרירים.

סוג 2- אתטואידי – מתבטא בהתקשחות השרירים בזמן תנועה ולעיתים אף בביצוע תנועות לא רצוניות.

סוג 3- אטקסי – יוצר תחושת חוסר איזון במרחב הבא לידי ביטוי בהליכה לא יציבה ותנועה שאינה זורמת.

 

הילד או הפעוט הלוקה בשיתוק מוחין מתמודד עם תופעות שונות כגון תנועה מגושמת,  חולשת שרירים, נוקשות בתנועה וכן מנחי גוף שאינם תקינים. בעיות נלוות נוספות הנוצרות כתוצאה מלקות מנחי הגוף הן: ליקויים אורטופדיים וחוסר שיווי משקל.

 

בנוסף, עלול הילד לסבול מתופעות נוירולוגיות שהן תופעה נוספת המתלווה לתופעה המרכזית ומתבטאת בלקויות אינטלקטואליות, קושי רגשי במצבים שונים, בעיות קשב וריכוז, לקויות למידה שונות, עיכוב ובעיות דיבור ואכילה וישנו אף  אחוז מסוים מהילדים המאובחן עם שיתוק מוחין אליו גם מתלווים התקפי אפילפסיה בדרגות חומרה שונות.

 

חשוב להדגיש ששיתוק מוחין עשוי להסתמן ברמות חומרה שונות , החל משיתוק מוחין קל מאוד, הבא לידי ביטוי בעיקר בבעיות התנהגותיות קלות ועד מצב של נכות מלאה שכרוכה בחוסר ניידות מוחלט עם או בלי פגיעה קוגניטיבת . כלומר הקשת הרחבה של מקרי שיתוק המוחין הקיימים כוללת מצד אחד ילדים עם שיתוק מוחין המסוגלים לתקשר, לנוע ולהתנייד, כלומר, כאלה הסובלים מתסמינים קלים יחסית, לעומת כאלה המתקשים לנהל שגרת חיים נורמלית ותקינה, ונתקלים בקושי בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות וסטנדרטיות.

 

לאורך השנים, פותחו טיפולים רפואיים שונים המקלים על הסימפטומים ברמות שונות והמאפשרים להאריך את חייהם של הלוקים בה ולהעלות את איכות החיים ורמת התפקוד.

כיצד נגרם שיתוק מוחין?

שיתוק מוחין עלול להתרחש כאשר למוח העובר נגרמה פגיעה, מכאנית, מטבולית או חמצונית, או שישנה לקות בהתפתחות חלקי המוח הקשורים בתנועת שרירי הגוף. שיתוק מוחין יכול להיגרם בשלבי חיים שונים – במהלך ההריון, במהלך הלידה ואף לאחריה.

 

אלו הם מקרים שעלולים במקרים מסוימים לגרום לשיתוק מוחין במהלך ההיריון:

  • התפתחות לא תקינה של מוח העובר בתקופת ההיריון.
  • חשיפה של האם לוירוסים שונים העלולים לגרום נזק לעובר במהלך ההיריון.
  • זיהום ברחם האם – מחלות שונות עלולות להוביל לזיהום ברחם ובסביבתו ולגרום להתפתחות של שיתוק מוחין אצל העובר.
  • גורמים גנטיים – בנושא זה המחקר עדיין בעיצומו, אולם ממצאים ראשוניים ניתן להסיק כי ישנם גנים האחראיים על התפתחות שיתוק מוחין מוקדם בעובר.

 

אלו הם מקרים העלולים לגרום לשיתוק מוחין במהלך הלידה עצמה:

  • מחסור בחמצן במהלך הלידה הוא תופעה עליה מתבצע בדרך כלל מעקב צמוד. הסיבה הנפוצה למחסור בחמצן במהלך הלידה קשורה לסיבוכי חבל הטבור השונים, שמונעים זרימת חמצן תקינה למוח העובר, כגון כריכת חבל הטבור סביב צווארו או צניפת חבל הטבור או יצירת קשר או לולאה בו . ישנם גם גורמים נוספים העלולים להוביל למחסור בחמצן במהלך הלידה כגון הפרדות השליה או מצב רפואי שנקרא ואזה פרביה. מחסור זה עשוי לגרום לנזקים בלתי הפיכים אשר אחד מהם הינו התפתחות של שיתוק מוחין.

 

אלו הם מקרים העלולים לגרום לשיתוק מוחין לאחר הלידה:

  • שיתוק מוחין יכול להתפתח כתוצאה מזיהום חמור, אצל תינוקות בני יומם.
  • פגיעה מוחית קשה במהלך שנות החיים הראשונות של התינוק, כתוצאה מחבלה פיזית או כתוצאה מאירוע ממושך של הפסקת נשימה.
  • פג שנולד טרם זמנו ומוחו עדיין לא סיים את התפתחותו נמצא בסיכון לשיתוק מוחין.
  • מחלת צהבת חמורה בתחילת אצל תינוקות צעירים מאד עשויה לגרום לנזקים שונים במוח, ולהביא לשיתוק מוחין אצל הוולד.
  • התייבשות קשה

שיתוק מוחין – כיצד מתבטאת ההפרעה בתינוקות ובילדים?

כל ילד הלוקה בהפרעה של שיתוק מוחין, יסבול מתסמינים שונים, הקשורים באזור המוח שנפגע אצלו ספציפית, וכן למידת הפגיעה המוחית.

קשת מקרי השיתוק מוחין כוללת מצד אחד ילדים עם שיתוק מוחין המסוגלים לתקשר, לנוע ולהתנייד, מכיוון שסובלים מתסמינים קלים יחסית, לעומת ילדי CP המתקשים לנהל שגרת חיים תקינה, ונתקלים בקושי בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות וסטנדרטיות.

מנתונים שנסקרו, הועלה כי רבע מהילדים הסובלים משיתוק מוחין, אינם יכולים לדבר, וכשליש מהם נדרשים לסיוע בהתניידות.

כיצד מתמודדים עם שיתוק מוחין?

לצערנו, לבעיה עצמה אין מרפא או פתרון, אולם ניתן להקל על הסימפטומים בצורה משמעותית למשל על ידי טיפולים פיזיותרפיים, תרגילים להגברת גמישות השרירים, אימונים מותאמים למצבו של הילד לשמירה על מצב בריאותי תקין או שיפור יכולות התקשורת והיכולות הקוגניטיביות בעזרת תרגול ואימון מותאם.

 

חשוב לדעת שבדומה למחלות רבות, ככל שהאבחנה על ההפרעה מתבצעת בשלב מוקדם יותר, כך יקבל הילד סיכוי גבוה יותר לממש את הפוטנציאל שלו ולשפר את מצבו. לכן, חשוב לא להתעלם מהמצב או לחכות שיעבור, אלא להתעקש על האבחון ולאחר מכן לפנות לטיפול עם הילד כמה שיותר מהר לאחר גילוי שיתוק המוחין, כך נוכל להגיש תמיכה לילד בצורה הטובה ביותר ונאפשר לו להתפתח בצורה המיטבית בהתאם למצבו.

 

חשוב להיעזר באנשי מקצוע המתמחים בטיפול בשיתוק מוחין: רופאי ילדים, נוירולוגים, מרפאים בעיסוק, קלינאיות תקשורת, ואנשי חינוך מיוחד.

 

חשוב גם לשמור על קשר רצוף וקרוב עם הצוות המטפל לאורך כל שלבי הטיפול ולאחריו כדי להתאים תוכנית ייעודית. גם לאחר שהילד גדל חשוב להמשיך ולבדוק את מצב בריאותו והתפתחותו.

 

הזכאות לגמלות בביטוח הלאומי

 

ראשית, נציין כי המוסד לביטוח לאומי מכיר בתופעה ומעניק להורי ילד עם שיתוק מוחין 'גמלת ילד נכה'. גובה הגמלה אינו קבוע ונקבע בהתאם לרמת התפקוד של הילד כפי שנמדד במכוני התפתחות הילד ובמרפאות ייעודיות בהן תיבדק היכולת המוטורית של הילד, מידת העצמאות שלו ומידת הצורך שלו בתמיכה. ניתן להגיש תביעה למחלקת נכות ילדים/נכות כללית במוסד לביטוח לאומי ואף לתבוע גמלת שירותים מיוחדים וניידות במקרים המצדיקים תביעה כזו.

 

רשלנות רפואית שיתוק מוחין

 

יש לשים לב, כי במידה ושיתוק המוחין נובע ממצב ברור של רשלנות בהריון, רשלנות בלידה או לאחריה, ניתן לתבוע את הצוות המטפל בגין רשלנות רפואית על פיצויים בסכומים משמעותיים.

מה הכוונה?

שיתוק המוחין עלול להיגרם בגלל "כוח עליון" או בגלל מצוקה סביב הלידה שטופלה בהתאם לכל הנהלים והפרוטוקולים. אך הוא יכול להיגרם גם בעקבות מצוקה בלידה או בהיריון שלא טופלה כראוי או שלא קבלה מענה מתאים על ידי אנשי הצוות הרפואי. במקרים אלה ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית.

 

לשם הוכחת קיומה של רשלנות רפואית, על הצד התובע להוכיח כי הטיפול הרפואי שניתן לא תאם את הפרקטיקה המקובלת או שהיה בלתי סביר. איתור עילת התביעה בתביעות רשלנות רפואית דורש מקצועיות והבנה בתחום, ועל כן חשוב לפנות למשרד עו"ד בעל ניסיון בניהול תיקים מיילדותיים בפרט ותביעות רשלנות רפואית בכלל.

 

סכומי פיצוי בתביעות רשלנות רפואית שגרמה לשיתוק מוחין

 

 

כאמור,  קיימות מספר דרגות חומרה של שיתוק מוחין וסכומי הפיצוי וסל הזכויות משתנים  בהתאם למצב האדם הסובל משיתוק מוחין.

תביעה משפטית עקב רשלנות רפואית יכולה לכלול את עלות הטיפול הסיעודי ועזרת צד ג', הכאב והסבל, הפסדי שכר עתידיים, עלות ציוד ואביזרים, טיפולים רפואיים, ניידות, התאמת דיור וכו'. בחלק מהמקרים, תביעות עקב שיתוק מוחין יכולות להסתיים בסכומי פיצוי של מעל 10 מליון ₪.

 

יש לציין שבתוך התחום של שיתוק מוחין רשלנות רפואית, קיימות תביעות המכונות "הולדה בעוולה". בתביעות מסוג זה מדובר בתביעת ההורים כנגד הרופא שביצע את מעקב ההיריון או שביצע בדיקות מיוחדות – כגון סקירת מערכות או בדיקה גנטית להורים במהלך ההיריון. הטענה במקרים אלה שעקב רשלנותו של הרופא, נמנעה מההורים היכולת לקבל החלטה על הפסקת ההיריון עקב ליקוי או מום בעובר. תביעה עקב הולדה בעוולה הינה תביעה של ההורים ועל כן ניתן להגישה בתוך 7 שנים בלבד ממועד הלידה, אם לא כן חלה עליה התיישנות. לעומת זאת תביעות רשלנות רפואית שארעה סביב הלידה או לאחריה ושהובילה לפגיעה מסוג שיתוק מוחין, הינה תביעה של הילד עצמו, והיא מתיישנת רק כאשר אותו ילד מגיע לגיל 25.

 

לסיכום

צירוף המלים 'שיתוק מוחין רשלנות רפואית' משקף קשת מצבים רפואיים- משפטיים, בהם ידוע שפגיעה מיילדותית קשה זו הינה תוצאה של רשלנות רפואית, קרי הפרת סטנדרט הזהירות או פרקטיקה מקולת

 

כאמור, שיתוק מוחין הוא מצב  מלא באתגרים והתמודדויות עבור כל הנוגעים בדבר – הילד, ההורים והסביבה הקרובה. שגרת הטיפולים מכבידה ועמוסה והעול הוא כבד. בנוסף, הידיעה ששיתוק המוחין נגרם בעקבות רשלנות רפואית שהייתה יכולה להימנע מסעירה עוד יותר את הרוחות. אנחנו ממליצים לכם בחום לפנות למשרד עו"ד הבקיא בתחום על מנת למצות את הזכויות המגיעות ולהקל ולו במעט על המצב.

 

משרד עורכי דין א. שמואלי מתמחה בייצוג תביעות משפטיות בתחום הרשלנות הרפואית ובעל ניסיון עשיר בתחום זה. ניתן לפנות לקביעת פגישת ייעוץ לבחינת עובדות המקרה.

 

תביעות רשלנות רפואית שיתוק מוחין של המשרד

ומאמרים בנושא