א. שמואלי, רובינסקי ושות’ משרד עורכי דין (1)
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה מייחד את עבודתו של עורך דין לרשלנות רפואית?

תוכן עניינים

קטגורית מאמרים: כללי

הגשת תביעה בעילה של רשלנות רפואית הינה ייחודית במובן זה שהיא מחייבת אינטגרציה בין תחום המשפט לתחום הרפואה. מסיבה זו, עבודתו של עורך דין לרשלנות רפואית מחייבת מיומנויות וידע החורגים מההשכלה המשפטית הרגילה והשגרתית ונרכשים כתוצאה מהרבה שנות ניסיון ולימוד יסודי של תחומי רפואה רבים ומגוונים.

כאשר מטופל נפגע כתוצאה מטיפול רפואי, פעמים רבות הוא אינו יודע האם הפגיעה שאירעה לו היתה ברת מניעה, האם מדובר בסיבוך הכרוך בעצם טבעו בהליך הרפואי או האם הטיפול הרפואי אשר ניתן לו, היה רשלני ובלתי הולם. חוסר ידיעה זו נובע בראש ובראשונה מפערי הידע הגדולים הקיימים בין הרופא לבין המטופל. לעיתים, כמו למשל במהלך ניתוח, המטופל מורדם ואינו יודע כלל מה מתרחש סביבו. לעיתים, מתקיימים שיחות והתייעצויות בעניינו של מטופל בין הגורמים המטפלים עצמם ללא נוכחותו. מסיבה זו, עורך דין לרשלנות רפואית חייב לרכוש סט כישורים אשר יאפשר לו להשלים, במהלך הבדיקה הראשונית של המקרה, את החלקים החסרים לו "בפאזל" אשר מניח בפניו המטופל. לעיתים, מלאכתו של עו"ד לרשלנות רפואית כוללת מאפיינים של עבודת בלשות.

השלב הראשון של הליך בדיקת תיק, כולל את תחקור המטופל. שלב זה, שיכול להראות למי שאינו בקיא בתחום כבסיסי ושגרתי, הינו שלב בעל חשיבות רבה. דווקא משום שהמטופל אינו יודע פעמים רבות מהם פרטי המידע אשר עשויים להיות חשובים בנסיבות העניין ועלול להשמיט פרטים משמעותיים שעשויים לחזק את עילת התביעה.

עורך דין לרשלנות רפואית יודע לשאול את השאלות הנכונות והמתאימות בנסיבות התיק, ושהתשובה עליהן יכולה ללמד על עילת התביעה. לשם כך יש צורך בידע רפואי-משפטי ובניסיון מקדים. כך למשל, אם מטופל בן 50 מגיע לעורך דין ומתלונן על כך כי אובחן באיחור רב כחולה בסרטן המעי הגס, שכן רופא המשפחה לא התייחס לתלונותיו על דימום בצואה, עורך דין לרשלנות רפואית, שהינו מנוסה ומיומן, יתחקר את המטופל דווקא לגבי היסטוריה משפחתית. תחקור בכיוון זה חשוב מהסיבה שמי שקרוב משפחתו מדרגה ראשונה חלה בסרטן המעי הגס בגיל צעיר, מצוי בסיכון גבוה לחלות במחלה זו, ולכן חשוב להפנותו לבדיקת קולונוסקפיה שגרתית החל מגיל 40. אם יתברר שזה המצב, עילת התביעה היותר נכונה בנסיבות העניין, אינה אבחון מאוחר לאחר שכבר הופיע הדימום – כפי שחשב המטופל, אלא אי הפנייתו של אותו מטופל לבדיקת קולונוסקופיה מספר שנים קודם לכן – פעולה שהייתה יכולה למנוע מלכתחילה את הופעת הממאירות עצמה.

תחקור מלא ומדוקדק של המטופל, יכול לסייע גם לעבודת איסוף התיעוד הרפואי וללמד את עורך הדין על חוסרים בתיק הרפואי.

השלב של איסוף ולימוד של הרשומה הרפואית, הינו גם שלב חשוב ביותר, שדורש הבנה וניסיון. קיימת חשיבות לאסוף כל התיעוד שעשוי להיות רלוונטי לצורך הבנת המקרה. כך למשל, בתביעות רשלנות רפואית בלידה, קיימת חשיבות לאסוף תיקים רפואיים המתעדים לידות קודמות ומעקבי הריונות קודמים, שכן לעיתים יש בהם פרטים חשובים שמשליכים על הטיפול שאמור היה להינתן ליולדת, בלידה המאוחרת יותר שהסתבכה.

פעמים רבות, למרות שבית החולים מתבקש לשלוח את מלוא התיק הרפואי, המסמכים הרפואיים שמגיעים לעורך הדין הינם חלקיים בלבד. לעיתים מדובר בהשמטה מכוונת ובולטת המושכת תשומת לב, אך לעיתים מדובר בטעויות טכניות תמימות. עורך דין לרשלנות רפואית, יודע לזהות חוסרים ברשומה הרפואית ולדרוש את השלמת החומר הרלוונטי. כך למשל, תיקים מלאים של מטופלים מרופא קופ"ח כוללים גם נספחים – כגון נספח הפניות – שאינם תמיד מועברים למטופל או לעורך דינו – גם כשהם מבקשים עותק מלא מהתיק הרפואי. בדיקת התיק הרפואי, ללא כל הנספחים שלו, עלול להוביל לפספוס של עילת תביעה טובה מצד אחד, או ההפך, להגשת תביעה אותה ההגנה יכולה בקלות להפריך באמצעות הצגת הנספח שלא הועבר. לכן, קיימת חשיבות רבה להיכרות מעמיקה עם מבנה הרשומה הרפואית ובחינתה באופן מדוקדק לפני הגשת תביעה.

עורך דין לרשלנות רפואית צריך להכיר מומחים רפואיים מתחומים שונים ולדעת מהו תחום תת המומחיות המתאים לבחינת כל מקרה ומקרה, שכן לעיתים הדברים אינם ברורים מאליהם ופיצוח עילת התביעה היא משימה הדורשת חשיבה מחוץ לקופסה והסתכלות על המקרה בפרספקטיבה שונה.

עורכי דין לרשלנות רפואית, בקיאים בחוזרי מנכ"ל של משרד הבריאות שפורסמו לאורך השנים ושמתווים מדיניות רפואית, והם יודעים לחפש ולקרוא ספרות רפואית מקצועית רלוונטית כגון ספרי לימוד ברפואה ופרסומים בכתבי עת  מקצועיים מרחבי העולם.

לסיכום, העבודה של עורך דין לרשלנות רפואית דורשת ידע רב, דקדוק בפרטים, חשיבה מקורית, למידה של תחומי רפואה חדשים והתעדכנות בפסיקה רלוונטית בתחום.

עוד עשוי לעניין אותך

רשלנות רפואית בהרדמה

עו"ד מאיה סופר פלדמן   לפני מספר ימים הגשנו תביעה עקב מקרה טראגי בו נפטרה גברת בת 71, במהלך טיפול שיניים שבוצע במרפאה פרטית בגראנד...
תביעה, תקדים

3.1 מיליון ש"ח פיצוי בגין קרע דרגה 4 בעקבות לידת מלקחיים

עו"ד אבי שמואלי   סך כולל של של 3.1 מליון ₪ הוטל על ביה"ח הדסה בפס"ד שפורסם היום, ושניתן במסגרת תביעת רשלנות רפואית בלידה שהוגשה...
הצלחה, פשרה, תביעה

3.9 מיליון ש"ח בתביעת הולדה בעוולה

עו"ד דין אבי שמואלי   בימים אלו ממש הגענו מול משרד הבריאות להסכם פשרה במסגרתו התחייב המשרד לשלם להורים שייצגנו פיצוי בסך 3.9 מליון ₪...