א. שמואלי, רובינסקי ושות’ משרד עורכי דין (1)
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רשלנות רפואית בניתוח החלפת מסתם

תוכן עניינים

קטגורית מאמרים: רשלנות רפואית בניתוח

עסקינן במקרה טראגי בו אדם צעיר, שהגיע לקבלת טיפול רפואי בשל שיעול וקשיי נשימה – מצא את מותו על שולחן הניתוחים שעות ספורות לאחר מכן. בדיקת נסיבות המקרה והנתונים הצריכים לעניין, כפי שיוצגו בתמצית בהמשך, הובילו למסקנה כי את הפטירה הזו אפשר וצריך היה למנוע. בהתאם, הגשנו לאחרונה בגין המקרה הנ"ל תביעת רשלנות רפואית.

הבחור סבל בילדותו, כנראה על רקע זיהומי, מתפקוד לקוי של המסתם המיטרלי בלבו. המדובר במסתם שנמצא בין העליה השמאלית לחדר השמאלי של הלב, ותפקידו למנוע מהדם המוזרם מהעליה לחדר ומשם לאבי העורקים – לחזור לכיוון העלייה. בגיל 15 הבחור עבר ניתוח להחלפת המסתם המיטרלי הפגום – במסתם תותב מכאני. בעקבות הניתוח, שעבר ללא סיבוכים והשיג את מטרתו, תוחלת חייו צפויה היתה להיות דומה לזו של כל אדם בריא בגילו. עם זאת, כדי להבטיח פעילות תקינה של המסתם התותב לאורך זמן, נדרש היה להקפיד על טיפול תרופתי קבוע בנוגדי קרישה. ויוער – ספק אם ניתן לבחור ההסבר הנדרש לגבי חשיבות הטיפול כאמור ובהחלט ייתכן שהיה בכך כדי להקים עילה לתביעת רשלנות רפואית בגין אי-מסירת מידע. ואולם, בסופו של דבר פטירת הבחור נגרמה בשל רשלנות רפואית באבחון בעייתו ובהמשך –  בשל רשלנות רפואית בניתוח עצמו. לכן, הדיון יתמקד רק בהיבטים אלה של רשלנות רפואית.

על כל פנים, מהסיבות שלא כאן המקום להרחיב עליהן, מספר שנים לאחר הניתוח הבחור חדל מלקבל את הטיפול התרופתי הנ"ל. עם הזמן על המסתם המכאני שלו החלו להיווצר קרישים ובהתאם תפקודו הורע.

באחד הימים, לאחר שלקה בהצטננות המלווה בחום ושיעול, הבחור החל לסבול מקשיי נשימה. הוא פנה באשמורת בוקר עם תלונות אלו למיון של אחד מבתי החולים הגדולים בארץ. הרופא התורן במיון עודכן כי לפני  8 שנים בוצע ניתוח החלפת המסתם המיטרלי וכי זה תקופה מסוימת הבחור אינו נוטל טיפול נוגד קרישה. מדדיו וממצאי הבדיקות שבוצעו לו בקבלתו לימדו, בדיעבד, כי מצבו היה אמנם קשה ומסכן חיים אולם יציב, ניתן לטיפול והפיך לחלוטין.

נקדים את המאוחר ונציין כי הבחור סבל מ"מסתם תותב תקוע", וכי אי אבחון מצבו בנסיבות העניין עלה בוודאי כדי רשלנות רפואית. ונבהיר: מדובר במצב בו על עלי המסתם מצטברים קרישי דם המקשים על תפקודו. בשל פתיחתו או סגירתו הלקויות של המסתם, חלק מהדם שהיה אמור להיות מוזרם לחדר השמאלי – נותר בעליה השמאלית. עקב כך עלית לחץ הדם בתוכה עולה גם הלחץ בוורידי הריאה ובריאות עצמן. העלייה בלחץ הדם הריאתי גורמת, בתורה, לבצקת ריאות, שתסמיניה הם קושי בנשימה, שיעול, ירידת ריוויון החמצן בדם, הזעה ודופק מהיר. זהו מצב חירום אמיתי, שללא אבחון מהיר וטיפול הולם עלול להביא למותו של חולה. אבחונו של "מסתם תותב תקוע" מחייב צילום חזה דו- צדדי ובדיקת אקו לב דחופה (או שיקוף לב). הטיפול הנדרש בו הוא ניקויו של המסתם התותב מהקרישים או החלפתו במסתם חדש.

ובחזרה לענייננו – למרות שהבחור סבל מכל אותם תסמינים של בצקת ריאות, וזאת על רקע ידוע של החלפת המסתם בתותב מכאני והפסקת הטיפול בנוגדי קרישה – רופא המיון אפילו לא חשד בקיומו של מסתם תותב תקוע. כאמור, אי – העלאת חשד למסתם תותב תקוע , ולו כאבחנה מבדלת, העיד, בנסיבות העניין, על קיומה של רשלנות רפואית. גם המשך התנהלותו של הרופא הצביעה על רשלנות רפאית. ויודגש : את צילום החזה הוא פענח כמתאים לבצקת ריאות רגילה; על המשך הבירור הוא החליט לוותר ; ואת הבחור עצמו הוא הורה לאשפז, מבלי להיוועץ בכונן המיון או במומחה בכיר אחר במחלקה פנימית. כך, הגם שבמקרה זה מן המצופה היה לערב מומחה בכיר בכל שלבי  קבלת החלטות אבחנתיות וקליניות. כאמור, הימנעותו של רופא המיון מלעשות כן לא עלתה בקנה אחד עם פרקטיקה רפואית מקובלת והיה בה משום רשלנות רפואית.

למחלקה הפנימית הבחור התקבל במצב הרבה יותר קשה מזה שהיה בו 5 שעות קודם לכן, עת הגיע לביה"ח. במשך למעלה משעה הוא שכב במחלקה מבלי שנערכה לו קבלה מסודרת, מבלי שבעייתו אובחנה וממילא מבלי שהוחל הטיפול בה. המומחה הבכיר נקרא למיטתו רק כשהצוות הסיעודי שם לב להידרדרות חמורה נוספת במצבו. אותו מומחה חשד מייד, כמצופה, בקיומו של מסתם תותב תקוע ושלח את המנוח בבהילות לבדיקת אקו לב. ממצאיה אימתו כמובן את חשדו ורק אז, יותר מ- 6 שעות מרגע הקבלה לביה"ח, החלו הכנות קדחתניות לניתוח להחלפת מסתם. אי בדיקת הבחור מייד בקבלתו למחלקה וכפועל יוצא מכך איחור נוסף באבחונו היה בבחינת רשלנות רפואית  נוספת שתרמה לתוצאה הטראגית.

לחדר הניתוח הבחור נכנס כבר במצב קשה ביותר, לאחר שבוזבזו משאבים גופניים יקרים בהמתנה מיותרת של כ- 9 שעת לאבחון וטיפול מתאימים. עם זאת, אפילו בשלב זה מצבו היה עדיין הפיך ומותו היה נמנע, אלמלא רשלנות רפואית של צוות המנתחים בחדר הניתוח עצמו.

מספר דגשים בנוגע לרשלנות הרפואית בביצוע הניתוח עצמו

ראשית, הניתוח התחיל ע"י מומחה ומתמחה בלבד, ורק בהמשך, כשהעניינים התחילו להסתבך, נקראו לעזרתם רופאים נוספים. שנית, ניסור עצם החזה החל לפני שנעשתה קנולציה של כלי הדם במפשעה. שלישית, בעת פתיחת בית החזה המנתחים פגעו בדופן הלב, שהיה דבוק לעצם הסטרנום, ובשל כך החל דימום מאסיבי. רביעית, רק אז, במצב של לחץ ומצוקה, החלו ניסיונות לבצע חשיפה וקנולציה של כלי הדם במפשעה לצורך חיבורם למכונת לב ריאה. כל אותו זמן הדימום נמשך ומצבו ההמודינמי של הבחור הלך והחמיר. חמישית, עד שהקנולציה במפשעה הושלמה הרופאים התקשו לקיים דרכה מחזור דם מלאכותי. כל אלה הדגימו התנהלות בלתי מקצועית וכושלת, שמגבשת את כל היסודות של  רשלנות רפואית.

לרוע מזלו של הבחור, צוות המנתחים ראה בכשלונם לקיים BYPASS דרך המפשעה משום גזירת הגורל ולמעשה הרימו ידיים. כך הגם שמצופה ואפשר היה לנקוט אמצעים נוספים להצלת חייו, והימנעותם מלעשות כן הצביעה על רשלנות רפואית בניתוח . ואכן, נדרש היה לנסות ולקיים את מחזור הדם המלאכותי דרך כלי הדם האחרים בגופו או  לחילופין, להשלים את פתיחת בית החזה ולנסות לבצע קנולציה אאורטלית ישירה. לדעת המומחה הרפואי שבדק את התיק כל אחת מהאפשרויות הנ"ל היתה מתחייבת ובעלת סיכוי הצלחה לא מבוטלים. לא רק שצעדים לאלה לא ננקטו – הם אפילו לא נשקלו. בהתאם, כתוצאה מרשלנות רפואית בניתוח שדבקה כמעט בכל שלביו, זמן קצר מאוד לאחר פתיחת בית החזה של המנוח ותחילת הדימום מלבו – נקבע מותו.

הינה כי כן, בעקבות שרשרת המחדלים והכשלים שאירעו במהלך יום אשפוז אחד, ובמילים אחרות – בשל רשלנות רפואית באבחון ובשל רשלנות רפואית בניתוח, חייו של אדם צעיר בשנות ה- 20 לחייו – נגדעו באיבם.

הבחור הותיר אחריו אישה ו- 3 ילדים קטנים ומשרדנו הגיש בשם עזבונו ובשל התלויים בו תביעת רשלנות רפואית כנגד ביה"ח.

עוד עשוי לעניין אותך

תביעה

תינוק נולד ללא אוזניים למרות שהיו תקינות בסקירת המערכות

לאחרונה משרדנו הגיש תביעת רשלנות רפואית בהריון, שנסובה סביב אי-איבחון קדם לידתי של מומים מולדים מסוג מיקרוטיה (עיוות ו/או ניוון של האפרכסות) ואטרזיה (חוסר התפתחות...
פסק דין, תביעה

שירותי בריאות כללית תשלם 300 אלף ש"ח עבור פגיעה באוטונומיה

בפס"ד שניתן ע"י ביהמ"ש העליון ביום 25.4.17 (ע"א 169/15) חויבה שירותי בריאות כללית בפיצוי בסך של 300,000 ₪ בגין פגיעה באוטונומיה, וזאת במסגרת תביעה על...
תביעה

הולדה בעוולה - מום מוחי של HPE שלא אובחן בהריון

תביעת רשלנות רפואית על הולדה בעוולה בנוגע לכשלים שונים שהביאו לחוסר אבחון במהלך ההריון של מום מוחי מסוג HPE (הולופרוזצפליה).