א. שמואלי, רובינסקי ושות’ משרד עורכי דין (1)
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רשלנות רפואית בהריון תאומים שגרמה לשיתוק מוחין

תוכן עניינים

קטגורית מאמרים: רשלנות רפואית בהריון

עו"ד אבי שמואלי

 

השבוע הגשנו לביהמ"ש המחוזי בתל אביב תביעה חדשה שנסבה סביב רשלנות רפואית בהריון, וכשעל כך נוספה רשלנות רפואית בלידה, והכל בהריון תאומים.

להלן מספר פרטים בנוגע לתביעת רשלנות רפואית זו:

המדובר בהריון תאומים (בן ובת) שנולדו לעולם בניתוח קיסרי שבוצע בשבוע 31+4 להריון. במסגרת מעקב ההריון נשללו, בין השאר, מומים מבניים, ובפרט מוחיים, כמו גם מחלות גנטיות נפוצות.

המעקב אחר ההריון נעשה, משך 3.5 השבועות שקדמו לסיום ההריון, במסגרת אשפוז ביחידה להריון בסיכון של ביה"ח, וזאת לאחר שאובחן כי התאום הזכר סובל מתהליך פרוגרסיבי של פיגור גדילה תוך רחמי (IUGR) כתוצאה מהפחתה בזרימת הדם מהשליה אליו. פיגור הגדילה התוך רחמי התבטא בכך שמשקלו של התאום הזכר לא עלה בקצב של משקל אחותו התאומה (תופעה המכונה דיסקורדנטיות), ובכך שבעורק הטבור המרכזי של אותו תאום לא נמצאה זרימה דיאסטולית (תופעה שמאפיינת פיגור גדילה תוך רחמי, על רקע שלייתי, בשלביו המוקדמים). אשפוזה של האם ביחידה להריון בסיכון נועד לעקוב אחר מצבו התוך רחמי של התאום הזכר באופן הדוק, ועפ"י פרמטרים שונים, ולהקדים ולסיים את ההריון בניתוח קיסרי שיתוזמן למועד המתאים, וטרם שמצבו יידרדר ויגיע לשלב של מצוקה היפוקסית תוך רחמית שתביא לפגיעה מוחית בלתי הפיכה.

בפועל, שבשל שרשרת מקוממת של מחדלים שהתרחשו בביה"ח לאורך השבוע שקדם למועד חילוצם בפועל של התאומים, ובפרט משך 48 השעות שקדמו לחילוץ, פרמטרים רלבנטיים למעקב אחר מצב התאום הזכר נזנחו ולא נבדקו כלל, וגם אלו שנבדקו ולימדו על הידרדרות דרסטית הולכת ומחמירה במצבו, שמחייבת ביצוע ניתוח קיסרי מיידי, לא זכו להתייחסות מתאימה. מחדלים אלו היוו משום רשלנות בהריון (במעקב ההריון), ומשום רשלנות רפואית בלידה (האם הועברה לחדר הלידה מספר שעות לפני שהוחלט להעבירה לחדר ניתוח לניתוח קיסרי).

כתוצאה מהאמור, הניתוח הקיסרי שנעשה לחילוץ התאומים בוצע באיחור ניכר, ורק לאחר שמצבו של התאום הזכר הידרדר עד כדי מצוקה היפוקסית תוך רחמית (סיטואציה שבה לא מגיע לעובר דם מחומצן בכמות מספקת) שהלכה והחמירה בשעות שקדמו לחילוצו מהרחם. המצוקה ההיפוקסית ממנה התאום הזכר טרם חילוצו מהרחם החמירה כדי מצב קיצון, עד שבעת חילוצו מצבו כבר היה אנוש ועל סף מוות, והוא חולץ כשהוא סובל מתשניק סב לידתי ואנצפלופתיה בדרגתם החמורה ביותר, ונזקק עקב כך, בין היתר, להחייאה אינטנסיבית ולהנשמה ממושכת.

כפועל יוצא מאותם מחדלים שהתרחשו ביחידה להריון בסיכון ושמהווים רשלנות רפואית בהריון, כמו גם מאותם מחדלים שנפלו בחדר הלידה ושמהווים רשלנות רפואית בלידה, התאום הזכר חולץ באיחור, ולאחר שתאי מוחו סבלו ממצוקה היפוקסית חריפה ומתמשכת ועקב כך הוא סובל פגיעה מוחית בלתי הפיכה שמתבטאת בשיתוק מוחין –  CP – קוודרופלגי פיגור שכלי קשה ולקות ראייה קורטיקלית. נכותו המצטברת עולה על 100%. הוא תלוי באופן מוחלט בעזרת צד ג', ונזקק ויזדקק לאורך כל חייו להשגחה ולסיעוד צמודים, משך 24 שעות ביממה, ולכל הכרוך בקיום ובטיפול בנכים במצבו.

עוד עשוי לעניין אותך

פסק דין, תביעה

רשלנות רפואית כאשר ביה"ח מפסיק טיפול אנטיביוטי

נערה בת 14 נפגעה בשנת 1997 בפיגוע טרור. היא נלקחה לבית החולים הדסה, ושם אובחן שהיא סובלת מפצע חדירת מסמר בבטנה ומכוויות בדרגות 1 עד...

רשלנות רפואית בהריון

מקרי רשלנות רפואית בהריון עשויים להקים להורי התינוק עילת תביעה, שבעגה המשפטית נקראת "הולדה בעוולה". ההלכה בהקשר לתביעות מסוג זה נקבעה בפרשת המר ( ע"א...
פסק דין, תביעה

רשלנות רפואית בהריון - אי זיהוי תסמונת דאון

הריונה השני של המטופלת הסתיים בהפלה יזומה. זו בוצעה לאחר שבדיקת חלבון עוברי העמידה את הסיכון לתסמונת דאון על...