א. שמואלי, רובינסקי ושות’ משרד עורכי דין (1)
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

3.1 מיליון ש"ח פיצוי בגין קרע דרגה 4 בעקבות לידת מלקחיים

תוכן עניינים

עו"ד אבי שמואלי

 

סך כולל של של 3.1 מליון ₪ הוטל על ביה"ח הדסה בפס"ד שפורסם היום, ושניתן במסגרת תביעת רשלנות רפואית בלידה שהוגשה ע"י משרדנו (ת.א 11230-08-12 פלונית אלמונית נגד הסתדרות מדיצינית הדסה).

המדובר בתביעת רשלנות רפואית בלידה שנגעה ליולדת חרדית בת 21, שהגיעה בשנת 2010 ללידה רגילה  בביה"ח הדסה הר הצופים, ואשר נותרה לאחריה עם נכות צמיתה של 60%, בעקבות קרע דרגה 4 שנגרם לה במהלך לידת מלקחיים שבוצעה לה, ואשר לא תוקן כנדרש, לאחר מכן. מדובר בנכות קשה שמתבטאת באי שליטה על הסוגרים האנאליים, על כל השלכות העניין.

להלן, בתמצית, פריטי אותה רשלנות רפואית שביהמ"ש מצא בהתנהלות ביה"ח הדסה הר הצופים בנסיבות התביעה שעניינה היה רשלנות רפואית בלידה:

רשלנות רפואית בלידה עצמה

  • ביהמ"ש קבע כי בשלב השני של הלידה (השלב שמפתיחה מלאה ועד ליציאת העובר) היולדת לא נבדקה בבדיקות ואגינליות כנדרש, ובפרט לא נבדקו, ולא זוהו: מצג ראש העובר, וקיומה של בצקת שהלכה וגדלה בראש העובר.
  • ביהמ"ש קבע כי הרופא המיילד, ששימש אחראי חדר הלידה בהדסה הר הצופים, הוזעק, והגיע בפועל לחדר הלידה, רק בחלוף שעתיים ו-46 דקות לאחר שהושגה פתיחה מלאה. בשלב זה נבדק וזוהה על ידו, לראשונה, שראש העובר נמצא במצג פתולוגי של עורף לאחור, וכי על ראש העובר מצויה בצקת ענקית אשר מנעה את האפשרות לסיים את הלידה באמצעות ואקום.
  • ביהמ"ש קבע כי מחדלי הצוות המילדותי מלבדוק ומלאבחן מוקדם יותר את מצג ראש העובר, ואת הבצקת שהלכה והתפתחה בראשו, היוו רשלנות רפואית בלידה, וכי לולא אותה רשלנות רפואית בלידה, ניתן וצריך היה לסיים את הלידה מוקדם יותר, ועוד קודם לנקודת הזמן שבה הבצקת הגיעה לגודל שמנע מלסיים את הלידה בואקום, שאז לא היה נשקלת כלל האופציה נשל לידת מלקחיים, וממילא לא היה נגרם ליולדת קרע דרגה 4, כפי שארע בפועל.
  • זאת ועוד. ביהמ"ש קבע כי כאשר הרופא המיילד כבר הגיע  בפועל ליולדת, העובר, לא היה במצוקה, ולכן לא היתה כל מניעה להמתין, ולבצע התיעצות, לרבות עם מומחים נוספים של הדסה, בנוגע לאופציות סיום הלידה.
  • למרות האמור, הרופא המיילד הזדרז לסיים בהגעתו את הלידה בדחיפות, מבלי להתייעץ, ומבלי ששקל כלל את האופציה להמתין, כשאף בכך היה משום רשלנות רפואית בלידה.
  • ביהמ"ש אף מצא טעם לפגם בכך שהרופא המיילד הזדרז לסיים את הלידה באמצעות מלקחיים, וזאת למרות שהוכח כי מדובר בפרוצדורה שכמעט ולא נעשה בה שימוש כיום בבתיה"ח בישראל, ולמרות שהתברר שלאותו רופא לא היה נסיון ממשי בביצוע לידות מלקחיים כאשר ראש העובר מצוי במצג עורף לאחור, כפי שהיה כאן.
  • ויודגש: ביהמ"ש קבע שהוכח שביצוע לידת מלקחיים במצג עורף לאחור, הינה פרוצדורה מסובכת יותר, שדורשת מיומנות מרובה יותר, ושכרוכה בסיכון מוגבר ליצירת קרע דרגה 3-4 אצל היולדת.
  • ביהמ"ש הוסיף וקבע כי הרשלנות בהתנהלות ביה"ח הדסה התבטאה אף בכך שהרופא המיילד אף נמנע מלתת ליולדת מידע בנוגע לסיכוניה של לידת המלקחיים, ובפרט כאשר היא מבוצעת במצג עורף לאחור, וכי ממילא לא נתקבלה כנדרש הסכמתה של היולדת לביצוע המלקחיים.
  • מסקנת ביהמ"ש בנוגע להתנהלות המיילדותית של הדסה הר הצופים, היתה שלולא המחדלים השונים הנ"ל שהיוו רשלנות רפואית בלידה, היולדת לא היתה צריכה להגיע למצב שבו לידת מלקחיים היתה בכלל אופציה, ובהתאם היה נמנע הקרע דרגה 4 שנגרם לה בעקבות לידת המלקחיים.

רשלנות רפואית בניתוח לתיקון הקרע שבוצע ליולדת לאחר הלידה

  • לאחר שכבר אובחן קרע דרגה 4, היולדת הועברה מיידית לחדר הניתוח בביה"ח הדסה הר הצופים. מי שביצע לה את הניתוח לתיקון הקרע היה כירורג שסיים התמחות רק חודשים ספורים קודם לכן, ואשר הוכח כי לא ביצע מעולם קודם לכן ניתוח לתיקון קרע דרגה 4. ביהמ"ש קבע כי בכך יש משום רשלנות רפואית, וכי ראוי היה שביה"ח הדסה הר הצופים יפעל לכך שהניתוח יבוצע ע"י מנתח מיומן בניתוחים כנ"ל.
  • ביהמ"ש קבע כי הוכח שיש קשר ברור בין שיעור הצלחתו של ניתוח לתיקון קרע דרגה 4 לבין מידת נסיונו של המנתח בביצוע ניתוח לתיקון קרעים בלידה כנ"ל. ביהמ"ש קבע לענין זה כי הוכח שהמנתח שביצע את הניתוח המתקן בהדסה הר הצופים לא היה מיומן ומנוסה בניתוחים כנ"ל, לא ביצע אותו במיומנות הנדרשת, וכי בהתאם יש לייחס את כשלון הניתוח המתקן לחוסר נסיונו.
  • אף בהיבט הסכמתה של היולדת לניתוח המתקן, ובהתייחס למידע שניתן לה לפני הניתוח, ביהמ"ש מצא פגמים בהתנהלות הדסה הרצופים. ביהמ"ש קבע כי הוכח כי במקרה זה לא היתה דחיפות בביצוע ניתוח המתקן, כי ניתן היה לבצעו תוך 12 שעות, וכי למרות האמור הוצג בפני היולדת מצג כאילו המדובר בניתוח שיש לבצעו בדחיפות, ולא נאמר לה דבר על האופציות שעומדות בפניה, ובפרט על האופציה להינתח במרכז לכירורגיה קולו-רקטלית שמופעל בהדסה עין כרם, מרחק 20 דקות נסיעה מהדסה הר הצופים. ביהמ"ש הוסיף וקבע כי בפרט לא הוסבר ליולדת על סיכויי הניתוח (אם יבוצעו ע"י כירורג שמתמחה בניתוחים כנ"ל).

עוד עשוי לעניין אותך

תביעה

תביעת רשלנות רפואית בלידה - תינוקת נפטרה לאחר לידת ואקום

עו"ד אבי שמואלי   השבוע הגשנו לביהמ"ש תביעה חדשה שעניינה רשלנות רפואית בלידה. במקרה זה מדובר בפטירה טרגית, ומיותרת, של תינוקת בְֹּשֵלָה ובריאה, שהתרחשה 4...

הזכות לבריאות ומימושה בישראל

עו"ד שגיא רובינסקי   הזכות לבריאות בריאותו של אדם הינה בעלת מקום מרכזי בחייו, ולשמירה עליה נודעת חשיבות עליונה. לבריאות קיימת השפעה מכרעת על עצם...
תביעה

רשלנות רפואית באבחון סרטן לשון - תביעה חדשה

בימים אלה הגשנו לביהמ"ש המחוזי בתל אביב תביעה חדשה שעניינה רשלנות רפואית באבחון ובטיפול של גידול סרטני בלשון. מדובר באישה צעירה, שבעקבות פצע בלשון פנתה...