א. שמואלי, רובינסקי ושות’ משרד עורכי דין (1)
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רשלנות באבחון תסמונת גנטית שגורמת לפיגור ולאוטיזם

תוכן עניינים

קטגורית מאמרים: תסמונות גנטיות

עו"ד מאיה סופר פלדמן

 

השבוע הגשנו תביעה תקדימית וחשובה בשמם של הורים לילד שסובל מפיגור שכלי ואוטיזם על רקע תסמונת גנטית שלא זוהתה במהלך ההיריון.

שווי התביעה מוערך על ידנו בסך של למעלה מ- 10 מליון ₪, וזאת בנוסף לכשלושה מיליון ₪ אותם המשפחה תקבל מהמוסד לביטוח לאומי, כך שהנזקים מוערכים בסך של כ- 13 מיליון ₪.

את התסמונת ניתן היה לזהות בבדיקת צ'יפ גנטי ועילת התביעה נוגעת לכך שבמסגרת מעקב ההריון לא נמסר להורים כל מידע על עצם קיומה של בדיקה זו.

בדיקת צ'יפ גנטי הינה בדיקה פורצת דרך בתחום הגנטיקה, המאפשרת לסקור את כלל הכרומוזומים של האדם ולגלות בהם ליקויים זעירים אשר עלולים לגרום לתסמונות גנטיות שמשמעויותיהם עלולות להיות קשות ביותר.

בדיקה זו, שמבוצעת על תאים עובריים המופקים ממי השפיר או מסיסי השליה, נכנסה לשימוש החל מהמחצית השנייה של העשור הראשון של שנת 2000 – תחילה במסגרת רפואה פרטית ובהמשך גם במסגרת סל הבריאות.

התביעה הוגשה כנגד קופת חולים מכבי, בית חולים אסותא וגניקולוג פרטי נוסף, אשר ביצע בסוף שנת 2011, דיקור מי שפיר לאישה הרה.

במהלך ההריון הרלוונטי, בני הזוג היו בני 40, הורים לשני ילדים בני עשרה, ותכננו לעשות כל בדיקה אפשרית כדי להבטיח כי התינוק אשר יוולד להם, בן הזקונים שלהם, יהיה בריא.

בבסיס התביעה עומדת הטענה כי להורים לא נמסר מידע על קיומה של בדיקת צ'יפ גנטי ועל כן לא ידעו כי ניתן לבקש להוסיף בדיקה זו בתשלום נוסף. אם היה נמסר להורים כי קיימת בדיקה שיכולה לאתר מאות תסמונות גנטיות – שלא ניתן לאתרן בבדיקת הקריוטיפ הרגילה – ללא כל ספק הם היו בוחרים לבצע בדיקת צ'יפ גנטי על דגימת מי השפיר שממילא נלקחה מהאם.

לאחר הלידה, ועם התפתחותו של בנם, התגלה אצל הילד איחור התפתחותי משמעותי, ובירור רפואי העלה כי הוא סובל מאוטיזם בדרגת תפקוד נמוכה ומפיגור שכלי.

בדיקת צ'יפ גנטי שבוצעה לילד סביב גיל שנתיים, הראתה כי הוא סובל משיבוש גנטי משמעותי באחד הכרומוזומים, המוכר כשיבוש שעלול לגרום לאיחור התפתחותי, אוטיזם ומומים שונים.

כיום, ההורים מגדלים במסירות רבה את הילד, דואגים לו ואוהבים אותו בכל ליבם. יחד עם זאת, לו בדיקת הצ'יפ הגנטי היתה מבוצעת במהלך ההריון והשיבוש הכרומוזמלי היה מתגלה כבר אז, הרי שההורים היו בוחרים להפסיק את ההריון ולא להביא לעולם ילד פגוע וחסר אונים, אשר יהיה תלוי בזולת למשך כל ימי חייו.

 

עוד עשוי לעניין אותך

שיתוק מוחין - מה זה ואיך זה יכול להיות קשור ללידה?

שיתוק מוחין הינו הפרעה נוירולוגית, הכוללת ליקויים בשליטה על תנועות הגוף ועל מנח הגוף. ההפרעה עלולה להיות מלווה בהפרעות מוחיות מסוגים שונים נוספים כולל לקויות...

רשלנות רפואית בטיפול

מערכת הבריאות – מבט על   מערכת הבריאות בישראל הינה בין הטובות בעולם המערבי. עפ"י מדדי התוצאות, כדוגמת תוחלת חיים כללית , שיעור תמות תינוקות,...
הצלחה, פשרה, תביעה

3.9 מיליון ש"ח בתביעת הולדה בעוולה

עו"ד דין אבי שמואלי   בימים אלו ממש הגענו מול משרד הבריאות להסכם פשרה במסגרתו התחייב המשרד לשלם להורים שייצגנו פיצוי בסך 3.9 מליון ₪...